Lelki béke, nyugalom, öröm, stressz csökkentés, szemlélet váltás, vidámság.Életmód változtatás
Ha a stresszes állapotunk visszatérően ismétlődik a legegyértelműbb jelzése, annak, hogy valami az életmódunkban, életszemléletünkben, értékrendünkben biztosan, garantáltan nem stimmel. Vizsgáld át az életed részleteit, idézd föl a munkahelyi, otthoni, baráti egyéb kapcsolat rendszered, mert valahol, valaki /ritkán valami/ régóta zavart hangulatot teremt neked.

Ilyen saját ok lehet, ha magadat rabszolga módjára hajtod a munkában, kizsigereled 
a szervezeted. Ez eléggé visszatérő probléma. Hamar rávágjuk: Hát valamiből meg kell élnem. 
Nem is erről van szó nyilván.
Inkább arról, hogy mi fontosabb Neked az egészséged, vagy az élet minőséged.
Az életminőségen legtöbbször zsigerből az anyagi többletet értjük.
Ezzel szembe az életed minősége elsősorban az egészséged minősége. 
Erre majd akkor fogsz rájönni, ha alaposan megromlott. Addig ne várj.
  • A visszatérő stressz garantáltan megteszi a maga romboló erejét.
    Lehet egy év-öt év, de biztos! Ne játssz az életeddel, ha van stressz jelzésed, akkor kezeld.Hogy valamiket változtatni kell az biztos. Ha nem így látod, akkor nem néztél szét alaposan, vagy nem mertél szembe nézni körülményeiddel, környezeteddel.

    Ne csak a mennyiséget, de a minőségre is figyelj, mi okoz Neked visszatérően stresszt.

Nézd meg a teljes kapcsolat rendszered, hiszen ember okoz embernek legtöbb problémát. És kijöhet szóban? Éppen a legközelebb állóak. Egyáltalán nem kell feltétlen szakítani senkivel, de feltétlen tisztázni kell a kapcsolatok azon részeit, amik Neked stresszt okoznak. Persze, ehhez kölcsönös megértés kell, figyelem, elfogadás, alkalmazkodás.


  • Ha nem sikerül a megértő kommunikáció, akkor a kapcsolatnak szakadni kell mielőtt Te szakadnál, vagy a másik. Egy rendszerben mindig a leggyengébb láncszem szakad, a stressz menü alatt megállapíttatott. És mindenkinek van egy gyenge láncszeme.
    Ha csak néha-néha lettél volna stresszes, akkor most semmi gondod nem lenne.
    Lelki béke, nyugalom, öröm, stressz csökkentés, szemlélet váltás, vidámság.

    Hogy erősen stresszesnek, feszültnek,  érezzük magunkat, izom tónusunk magas az a folyamatosan visszatérő hibás életvezetésünk következménye. A nyugalmunk erősen megtépázott már. Nem találjuk a lelki békénk. De amivel sosem foglalkoztunk vele, hogyan is lennénk annak urai. … most már az is kérdés szerintem, hogyan is leljük meg.

  • Hogy mivel nem foglalkoztunk?
    Inkább kivel. Magunkra jutott és jut a legkevesebb időnk, és most szenvedünk.
    Életedbe vigyél rendszert, a rohanás után ez, az ami szinte mindenkinél problematikus.
    Ez tapasztalható a táplálkozásban, az alvásban, a mozgásban, az értelmetlen kapcsolati konfliktusokban mindenütt. Kapkodunk, türelmetlenkedünk, mert minden fontosabb számunkra, mint saját magunk. A kocsinkra, a technikai gépeinkre jut idő, tisztítsuk, karban tartjuk. Ha magunkra csak annyi időt szánnánk, akkor, most nem kellene ezeket a sorokat olvasni. Bár megelőzésként is jó. Most jó néhány, olyan dolgot írok, amik közül ki lehet választani, mi a számodra kedvezőbb a stresszed oldására.

  • Légzés békét ad
    Az egyik legfontosabb, a légzés az életünkben. Sajnos ilyen apróságokat nem tanítanak az iskolákban. Miért is nem? Mert a legfontosabb! Ha a légzésed nem jó, – már pedig az emberek legtöbbje helytelenül lélegzik-, akkor egészen biztosan valami oka van. Gyerekkorunkba mindannyian spontán jól lélegeztünk. Mire felnőttünk pontosan a sok stressz miatt is, szétestünk és a légzésben ez tetten érhető.
    A légzésünk felszínes és pihegés csak.

    A légzésnek egyenletesnek, lassúnak, kellően mélynek és hasi légzés módnak kellene lenni.

Ha nem ilyen, gyakorlatilag nem érzed magad vitálisnak, nyugodtnak. Ha a légzésünk ettől jelentősen eltér, azt jelenti szétszórtak vagyunk.


  1. Azt is mondhatnám mindenhol vagyunk, csak magunknál nem.
    A légzés tehát alapvetően jelzi a stressz állapotunkat is. Azonnali figyelmeztető jelzés, hogy valami nagyon nincs rendben most és itt. A légzésre csak egyetlen percre tudsz figyelni, miközben a fejedben a állandó zajjal végre nem törődsz, akkor már érezheted, hogy micsoda lehetőség van benne. Ha ez nem így van akkor a gondolatot nem tudtad lekapcsolni, azaz akaratlanul is vissza-vissza tért a figyelmed rá a légzés folyamatra fokuszálás helyett. Ez nem gond, ha van végre türelmed önmagadra ön magadért. A tapasztalat azt igazolja:
    Akinek a legnagyobb szüksége lenne rá pontosan ők nem végzik ezt, mivel a türelmetlenségük még egy percre sem hagyja megnyugodni őket. És kire hallgatsz a gondolatok kusza kavalkádjára. „Ugyan már hagyd abba semmi értelme. Vagy Ne vacakolj ilyen butasággal, vannak fontosabb dolgaid is. …..” és sok hasonló nagyon elfogadhatónak tűnő érveket adsz magadnak, a magad félre vezetésére. De ne feledd, Te döntesz fölépíted magad, vagy leépíted magad.

A napi hírek sem olyan fontosak, mint ahogy legtöbben hisszük. Másrészt magamról tudom, hogy elmondják, ha akarom, ha nem. Meg sem kérdezzük egymástól: Kíváncsi lennél egy-két bosszantó hírre?


  • Legyél itt és most
    Stressz mentességnek egyik talán leghatékonyabb, de egyúttal a legnehezebben elsajátítható lehetősége, hogy stresszhelyzetben ne a stresszed kiváltó okokra koncentráljunk, hanem például a környezetünkben éppen látható érdekes pontjára, vagy figyeljük a légzésünk folyamatát minél precízebben.
    Külön előnye, hogy a jelenben lévőségnek sok más hatalmas előnye is van. Jelenben lévőség nemcsak a stressz helyzetekben tesz kifejezetten jó szolgálatot, hanem általában igazából akkor éled a valóságot, a saját valóságod meg.

  • Ha nem vagy a jelenben két másik alternatíva marad: vagy a múlt terhei nyomasztanak, vagy a jövő félelmei terhelnek, és ha erre rátelepszik a jelen problémád, akkor már valóban érthető a stresszed, illetve a két plusz időtényezővel feleslegesen felerősíted. Hogy ne vándoroljon a figyelmed az időben előre vagy hátra, ezért javasolt hogy fedezz fel egy éppen található érdekes pontot, amire a figyelmed fókuszálni tudod. A lényeg minden erőltetés nélkül semlegesen fókuszáld a figyeld.

Nem az a lényeges, hogy mit nézel, hanem az, hogy hova figyelsz. Ha sikerül a gondolatok helyett egy kiszemelt pontot nézned, akkor evidens módon számodra a stressz megszűnik. A stressz ok nem szűnt meg ezáltal, ezt fontos tudnod, csak a stresszed. De talán ez a legfontosabb, hisz igazán helyesen mérlegelni, és hatékonyan cselekedni csak higgadtan lehet. Ahogy szokás is mondani: hideg fejjel. Ezt a figyelem összpontosító technikát bármikor bárhol alkalmazhatod úgy hogy észre sem veszik.


  • Cselekvés kiválasztás
    Stresszhelyzetben általában az ember nem tud igazán racionálisan gondolkodni, a feszültsége, idegessége miatt, erre gondoljunk előre.
    Mivel biztos hogy előbb utóbb Téged is elér a stressz, célszerű kiválasztani azt a cselekvést, amit akkor fogsz végezni, ha majd stresszes leszel.
    Ez természetesen egyénenként teljesen eltérő lehet, hogy milyen cselekvésben, hobbiban oldódik fel a legjobban.
    A kérdés lehet, hogy van e valami konkrét kritérium.
    Azon kívül, hogy minél jobban érezd magad semmi nincs.

  • Az erősebb stresszhez még intenzívebb, pozitív érzéssel kell feltöltened magad. Ez valakinél lehet a zene, valakinél a takarítás, valakinél a virágápolás, a tánc, amit éppen otthon nagyon nagy örömmel tudsz végezni. Természetesen a stressz oka megmaradt, melyet amikor megnyugodtál az öröm tevékenységed által, akkor már nyugodtabban szembe tudsz nézni a stressz kiváltó problémával. Illetve érdemesebb feladatnak tekinteni. Feladata meg mindenkinek van, ami egyáltalán nem káros. Itt jegyezném meg mindjárt igazán semmi nem stresszes, tőlünk függ, hogy az adott kihívásra stresszel reagálunk, vagy sem. Azt is észre veheted, ha higgadt vagy, hogy sokkal stresszesebb a válasz reakciód, mint amilyent a helyzet megkívánt.
    Lelki béke, nyugalom, öröm, stressz csökkentés, szemlélet váltás, vidámság.

J.Dzs.Schwarcz