stressz-kezelese-realaxacioval-izomlazitassalÁltalában elmondható, hogy a helyes légzés alapfeltétele az egészséges életnek. Ez független attól, hogy most mi elsősorban a stressz, depresszió, szorongás csökkentésére, illetve a jobb hangulat érdekében tesszük. A hasi légzéssel nem csinálunk semmi mást, mint visszaállítjuk a természetes mindennapi légzésünket. Ez így írva nagyon egyszerű, az elvégzése is abszolút könnyűnek látszik. Még sem az, mert a zsigereinkig kialakult berögzült szokás nagyon meg nehezíti, azt ami valamikor természetes volt. De ami téves irányba megváltozott, azt kitartó tudatos fegyelemmel visszafordíthatjuk.

“MELLÉK HATÁSA”:
EGÉSZ FIZIKAI, SZELLEMI, LELKI, ÉRZELMI DIMENZIÓNKRA KEDVEZŐEN HAT.

Mennyivel másabb ez, mint a gyógyszerek, ugyanennyi azok mellék hatása, csak negatív előjellel. Az igaz, hogy ez esetben ehhez idő kell, mire megtanulod. Sajnos, ahogy ismerem az embereket kialakult saját mondásom rá, magamat idézem: “Nincs az a fontos dolog magunkra, amire időt szánnánk. De nincs az a hülyeség, amire ne jutna időnk “. Ezen nem sértődni kell, (nem az a cél) elgondolkodni. Nézz körül a környezetedbe és látni fogod. Szóval inkább előbb kezdjük el, mint amikor már késő lesz. A “nincs magamra időt” meg felejtsük el mint legostobább magyarázat. Ennyi bevezetőt fontosnak tartottam, hogy legalább tudjuk érdemes a légzésre időt szánni. Lélegezni azért kell, mert 3 percen belül meghalnánk. Helyesen lélegezni azért kell, hogy megmentsük magunkat a betegségektől, vagyis egészségünk megőrzéséért. Hidd el többet tesz a jó légzés, mint a gyorsan bekapott pirulák.

Mindaz mellet tudom mi a vitaminok szerepe. De azt a táplálkozással kellene elsősorban bevinni./ Volt már, hogy a vitamin jó hangulatot adott, földobott? A légzés, majd, ha eléred azt a szintet, (az idő ugye a gyakorlástól függ) békésebb vidámabb leszel. Azt tudod mondani őszintén, csak magadnak nem a kifele látvány mutogatás, “tényleg jól érzem magam”.

Jöjjön a hasi légzés: (csak pár perc, írva minden hosszabb:) ) Ne felejtsd el a légzés sokkal több, mint szimplán levegőt szívsz be és fújsz ki. (erre később visszatérek, mert soknak tartod már így is a leírásom) Bár fontosak, csak erre később fogsz rá ébredni, amikor megtapasztalod és megéled. 


NE ERŐLTESD, NE SIESS, A LÉGZÉSRE KONCENTRÁLJ!

Ha netán nincs időd, türelmed később folytasd, amikor lesz.
EZ SZIGORÚ SZABÁLY KÜLÖNBEN ELLENKEZŐLEG ROSSZ HATÁST ÉRSZ EL!!
Ami a fizikai síkra érvényes lehet itt csődöt mond. Egy órát tegyél a szemed elé, lásd mennyi idő telt el.
(ha lehet másodperc mutatós óra legyen majd fontos lesz)
Elvégzése ülve vagy hanyatt fekve lehetséges. A lényeg ülve az egyenes testtartás. (Előre görnyedve szimplán ülni sem helyes bár ezt teszik sokan), Fekvő állapotban, a legjobb tiszta szőnyegen, vagy arra terítsünk paplant. (Ez utóbbit javaslom.)
Figyelj arra, hogy eközben ne zavarjanak meg, a telefonokat kikapcsolni, barátokat most nem várni, stb….
A lábat kissé húzd magad felé tedd kis terpeszbe, majd a jobb kezet a hasra tenni lazán, a másikat a mellkasra.
Vegyél 3-4 mély légzést, hogy a nagyobb feszültségek távozzanak. A kifújásra összpontosíts, hogy azzal együtt ellazulj, belelazulj. Érezd a feszültség távozását és így a testi és lelki szinten az ellazulást.

Ezek után orron át lassan beszívod a levegőt párhuzamosan fókuszálj rá és irányítsd finoman a hasad irányában levegőt erőltetés nélkül. A hasadon lévő kezeddel érzed, ahogy egyre inkább emelkedik.
A belégzés, csak addig tartson, amennyit a legkellemesebben tudsz belélegezni. (most nem az idő számít) Amikor észlelted a belégzéssel “eltelik” a tüdőd a további már erőltetett lenne a belégzés vége lesz.
Ekkor elkezded a kilégzést szintén orron át a hasad egyre lelapul, behorpad. Eközben lazulj bele, a kilégzéssel szó-szoros értelembe érezd a feszültség távozik belőled.
Közben figyelj arra, hogy a kilégzésed hosszabb legyen, mint a belégzésed. Hogy mennyivel az majd kialakul a megfelelő ritmus. Az egész légzés hossza, ha gyakorolod észre fogod venni, hogy egyre hosszabb lesz, – legalábbis egy időtartamig. Nem kell számolni, inkább a kellemesség élménye szabja meg -ez a szabály. Érezd Jó lélegezni, ami nem egy gépies, monoton művelet, hanem egy új életérzés kezdete, a nyugalom egyre mélyebb lesz.
A gyakorlás ideje 3-5 perc, ha előbb abba akarod hagyni semmi baj tedd azt. Én hosszú évek után azt tudom mondani a légzés maga a csoda! .. és ez nem túlzás. Persze ehhez egy-két hónap rendszeres gyakorlás kell. Vedd észre, hogy csak természetes ki-be légzést végzel, azzal a különbséggel, hogy a fent említett kis enyhe változtatást beleviszed.
Összegezve 6 részletre figyelj:

Orron át be és kilégzés finoman és lassan -a lassúságot se erőltesd!!- (mindig orron kell lélegezni (jelenleg is) kivétel, ha más az instrukció)
A belégzést irányítod a hasad irányába, ami emelkedik
Fókuszálás a hasra a légzés közben
A kilégzés hosszabb legyen kissé (amennyire erőltetés nélkül tudod)
A törvény finoman erőltetés nélkül és figyelemmel kíséred a légzésed.
Az egész tested előtte és közben is laza maradjon. A légzés funkcióba részt vevő izomzat különösen.
Amikor már begyakoroltad végezheted utazás közben, aztán menet közben, mert irányítás alatt tudod tartani a légzésed. Ha ez megy a többi gyerek játék lesz:) Akkor jó, ha a légzésed 4-6/perc (természetesen nyugodt állapotot feltételezve) Ebbe nem hinni kell, nem vallás, KIZÁRÓLAG szorgalmas kitartó gyakorlás.
NAPONTA LEGALÁBB EGYSZER, HA LEHET KÉTSZER ISMÉTELD!
Idő kell mire a jelenlegi évekig tartó helytelen légzésből átváltasz a természetes hasi légzésre.